Der findes næsten ikke noget værre end at ligge der og glo op i loftet og bare hpbe på at falde i søvn igen. Man vender of drejer sig og bliver mere og mere irriteret over ikke at kunne sove. Søvn er en vigtig del af vores daglige rutine – vi bruger omkring en tredjedel af vores tid på det.  Søvn af høj kvalitet – og at få nok af den på de rigtige tidspunkter – er lige så vigtigt som mad og vand.  Uden søvn kan vi ikke danne eller vedligeholde vores hjerne functioner som  gør det muligt for os at lære og skabe nye minder, og det er sværere at koncentrere os og reagere hurtigt.

Søvn er vigtig for en række hjernefunktioner, herunder hvordan nerveceller (neuroner) kommunikerer med hinanden.  Faktisk forbliver din hjerne og krop bemærkelsesværdigt aktive, mens du sover.  Nye resultater tyder på, at søvnen er vores rengøringsassistent, der fjerner giftstoffer i din hjerne, som ophobes, mens du er vågen.

Alle har brug for søvn, vi kan ikke leve uden.  Søvn påvirker næsten alle typer væv og systemer i kroppen – fra hjernen, hjertet og lungerne til stofskifte, immunfunktion, humør og sygdomsresistens.  Forskning viser, at kronisk mangel på søvn eller dårlig søvnkvalitet øger risikoen for sygdomme som forhøjet blodtryk, hjerte-kar-sygdomme, diabetes, depression og fedme.

SØVN FORSTYRRELSER

Der findes mange måder man kan have søvn forstyrrelser på. Den samlede betegnelse SÆVNFORSTYRRELSER henviser til lidelser, der påvirker søvnkvaliteten, timingen eller varigheden og påvirker ens evne til at fungere korrekt, mens du er vågen. Disse lidelser kan bidrage til andre medicinske problemer, og nogle kan også være symptomer på underliggende psykiske problemer.

Vores viden om og forståelse af søvnsundhed har udviklet sig i løbet af de sidste fire årtier. De fleste søvnforstyrrelser kan karakteriseres ved et eller flere af følgende fire tegn:

  • Du har problemer med at falde eller forblive i søvn
  • Du har svært ved at holde dig vågen i løbet af dagen
  • Der er ubalancer i din døgnrytme, som forstyrrer en sund søvnplan
  • Du er tilbøjelig til at have usædvanlig adfærd, der forstyrrer din søvn

SØVNBEHOV

Dit søvnbehov og dine søvnmønstre ændrer sig, når du bliver ældre, men hvor meget søvn vi har brug for, varierer betydeligt fra person til person selv med samme alder.  Der findes ikke noget magisk “antal søvntimer”, der virker for alle.  Spædbørn sover i begyndelsen op til 16-18 timer om dagen, hvilket kan fremme vækst og udvikling (især af hjernen).  Børn i skolealderen og teenagere har i gennemsnit brug for ca. 9,5 timers søvn om natten.  De fleste voksne har brug for 7-9 timers søvn om natten, men efter 60-årsalderen har nattesøvnen tendens til at være kortere, lettere og afbrudt af flere opvågninger.  Ældre mennesker er også mere tilbøjelige til at tage medicin, der forstyrrer søvnen.

Generelt får folk mindre søvn, end de har brug for, på grund af længere arbejdstider og adgang til underholdning og andre aktiviteter hele døgnet rundt.

 

LØSNING FOR BEDRE SØVN

CBD-olie til søvn har en beroligende virkning på nervesystemet. CBD kan også ændre humøret, fordi det påvirker serotoninsystemet. Resultaterne varierer fra person til person og afhænger af produkttype og dosis.

I modsætning til THC fremkalder CBD produkter ikke en følelse af at være “høj”. Selv store doser af CBD dråber giver ikke THC-lignende virkninger.

Indtil videre er CBD virkning til behandlingen af epilepsi godt understøttet af forskning. Andre tidlige undersøgelser tyder på, at CBD også kan hjælpe med at behandle skizofreni og stofbrugsforstyrrelser.

På nuværende tidspunkt er der ikke tilstrækkelig forskning til at fastslå effektiviteten af CBD eller hampeolie til behandling af andre helbredstilstande. Foreløbig forskning tyder dog på, at CBD kan hjælpe med en række søvnforstyrrelser, herunder søvnløshed REM-søvnadfærdsforstyrrelse og forstyrrelse af overdreven søvnighed om dagen. Yderligere foreløbig forskning tyder på, at CBD også kan hjælpe patienter med at forbedre deres søvn og reducere angst.

CBD har anxiolytiske egenskaber, hvilket betyder, at det hjælper med at sænke stressreaktioner i kroppen og kan hjælpe dig til at slappe af. I en mere afslappet tilstand er du bedre forberedt på at falde i søvn og vågner måske ikke så ofte i løbet af natten.

Kortisolniveauet kan også spille en rolle, da kortisol er et stresshormon, der burde toppe tidligt på morgenen, men findes i højere koncentrationer om natten hos personer, der lider af søvnløshed. Desuden er højere cortisol forbundet med hyppigere opvågning om natten.  CBD-olie syntes at sænke kortisolniveauerne.

VIGITGT

Hampeolie kan interagere med anden medicin, som du eventuelt tager. Især kan CBD bremse leverens evne til at nedbryde visse lægemidler. Før du bruger et CBD baseret produkt, bør du rådføre dig med din læge. Fortæl din læge om alle lægemidler, urter eller kosttilskud, du tager, så han/hun kan vurdere, om CBD kan forårsage en negativ interaktion. Din læge vil være i stand til at informere dig om, hvorvidt CBD er en brugbar mulighed for at opfylde dine sundhedsmæssige mål.